Friday, September 23, 2011

kenapa jari kita ada lima?

a'ah harini aku nak cerite pasal jari jerr..


setiap manusia memang dilahirkan berbeza-beza. so, hargai dan terimalah perbezaan tersebut yer..^^

FALSAFAH LIMA JARI

1.ada si gendut jempol yang selalu berkata baik dan menyanjung."good d^^b"



2.ada telunjuk yang suka menunjuk dan memerintah.


3.ada si jangkung jari tengah yang sombong dan suka menghasut jari telunjuk.



4.ada jari manis yang selalu menjadi teladan,baik, dan sabar..tengok! kan dah diberi cincin


5.dan ada kelingking yang lemah dan penurut serta pemaaf (ingatkah anda waktu kecil kalau kita berbaik-baik dengan seseorang pasti saling sentuh jari kelingking?)


dengan perbezaan positif dan negatif yang dimiliki jari masing-masing,
mereka tetap bersatu untuk mencapai tujuan (menulis, memegang, menolong anggota tobuh yang lain, melakukan pekerjaan, dll)

pernah tak korang bayangkan bila tangan kita terdiri daripada ibu jari sahaja?
mesti susahkan..

Falsafah ni sederhana namun sangat bererti, kita diciptakan dengan segala perbezaan yang kita miliki untuk tujuan untuk bersatu, saling menyayangi, saling menolong,saling membantu, bukan untuk saling menuduh, tunjuk menunjuk, merosak, bahkan menganiaya. 



KESIMPULAN:
bukanlah perbezaan pendapat itu yang perlu diperjuangkan, 
sebaliknya, akhlak yang terpuji itulah yang lebih 'aula.Sabda Rasulullah

“Aku jamin rumah di dasar syurga bagi yang menghindari berdebat sekalipun ia benar, aku jamin rumah di tengah syurga bagi yang menghindari dusta walaupun dalam bercanda, dan aku jamin rumah di puncak syurga bagi yang baik akhlaknya.” – Riwayat Abu Daud.

8 comments:

CeKeLat mAniS said...

lalalala!!

:..:gieG:..: said...

nanti pesan kat cik kamb sarung cincin jari manis yerr..HAHAHAHHA

CeKeLat mAniS said...

apa kaitannyerrrrrrrrrrr??

:..:gieG:..: said...

oh xdak eaa???ingat ada..KAHKAHKAH

CeKeLat mAniS said...

xada ok!

:..:gieG:..: said...

kenapa rasa macam ad??

CeKeLat mAniS said...

mmg xda

:..:gieG:..: said...

adaaaaaaaaaaaaa...meh bg dia punya FB..nak tanya ..hhehhehe